Artikel & Studien

Weltweit gibt es mindestens 200 demokratische Schulen mit großartigen Erfolgen (eine Liste der EUDEC hier) und einer über hundertjährigen Geschichte.

Die meisten Schulen mit demokratischen Entscheidungsstrukturen und Lernfreiheit befinden sich in den USA, Japan, Südkorea und Israel. In Israel gehören einige Schulen dem staatlichen Schulsystem an.

Die Forschung über demokratische Schulen ist hauptsächlich auf Englisch publiziert und beschäftigt sich hauptsächlich mit den beiden bekanntesten demokratischen Schulen Summerhill (England) und Sudbury Valley (Massachusettes, USA). Die ausführlichste Studie und Absolvent*innenbefragung einer demokratischen Schule fand in der Sudbury Valley School durch Peter Gray und sein Team vom Boston College statt. Sein Buch „Befreit lernen“ ist auf Deutsch erhältlich und du findest es in der Bücherbox und bei unseren Informationsveranstaltungen. Hier geht er auch auf die Ergebnisse seiner Feldstudie ein. Die wichtigsten Punkte:

  • 80% aller Absolvent*innen gehen danach auf die Universität oder das College
  • 90% von diesen Absolvent*innen schaffen es nicht auf die Uni ihrer Wahl
  • Fast alle befragten Absolvent*innen waren mit dem Beruf den sie ausüben zufrieden
  • Keiner bereute es an die Schule gegangen zu sein

Mehr Infos gibt es hier!

 

0. Artikel

Absolvent*innen

Erfahrungsbericht von Simon Fürstenberg (19) über seine Zeit an der demokratischen „Neue Schule Hamburg“ und den Übergang aufs Gymnasium für die Abiturvorbereitung.

Interview mit Stella Serger, Absolventin der demokratischen Schule Kapriole Freiburg

 

1. Studien zu freiem Lernen

The Challenges and Benefits of Unschooling, According to 232 Families Who Have Chosen that Route

By: Peter GRAY & Gina RILEY
Journal of Unschooling and Alternative Learning 2013
Vol.7 Issue 14.
Abstract
A big question relevant to parents, teachers, and administrators who wish to assess unschooling is,
“What becomes of unschooled graduates (or ungraduates)?”
To date, there has been no systematic outcome study of unschoolers, but some research has been done on homeschool outcomes. We do know that although not all home schooled students choose to go to college, those who do are typically judged as very well prepared (Cogan, 2010; Greene & Greene, 2007; Lattibeaudiere, 2000). A number of colleges and
universities, including many of the most elite schools, actively recruit homeschooled students (Cooper & Sureau, 2007).
Sorey and Duggan (2008) reported that 100% of community college admissions officers in their survey believed that homeschooled students would be as successful academically as students who attended a traditional high school. A dissertation that focused on the academic success of homeschooled students enrolled in a South Carolina technical college found that such students “compared favorably to their traditionally educated peers” (Bagwell, 2010,p. 122). Comparable follow-up studies on unschooled students are yet to be done.

 

2. Studien zu demokratischen Schulen

Bildungserfahrung an freien Alternativschulen

Eine Studie über Schüleraussagen zu Lernerfahrung und Schulqualität

Freie Alternativschulen stellen innerhalb der Gruppe der Schulen in freier Trägerschaft eine
Besonderheit dar. Denn sie orientieren sich nicht – wie zum Beispiel Waldorf- oder Montessori-
Schulen – an einem einheitlichen pädagogischen Konzept. Eine aktuelle Studie, die 2016 im Springer-
VS-Verlag veröffentlicht und von der Software – AG Stiftung finanziell gefördert wurde, hat an diesen
Schulen erstmals aus Schülersicht Lernerfahrungen und Schulqualität untersucht. Im Interview sprechen die Autoren Dirk Randoll und Jürgen Peters von der Alanus Hochschule sowie die freie wissenschaftliche Mitarbeiterin Ines Graudenz gemeinsam mit Klaus Amann, Mitglied im Vorstand des Bundesverbandes der Freien Alternativschulen und zugleich im Vorstand der Freien Schule Untertaunus, über Forschungsergebnisse und Schulalltag.

Hier geht’s zum Intveriew. Eine Vorschau der Studie gibt es hier. Die Studie kann in der Bibliothek der Universität Augsburg eingesehen werden: hier.

 

No School Left Undemocratic: Experiencing Self-Government In A Free School

Pages: 34-53

By: Marc-Alexandre PRUD’HOMME

Abstract
While schools have been assigned the role of introducing students to our current democratic systems, many have highlighted the paradox of teaching democracy in an undemocratic context (e.g. Biesta, 2007). Alternative models of schools that operate democratically such as free schools (democratic schools in which students and teachers largely have similar rights and obligations) can offer a great deal in terms of democratic education. In this paper, I will talk about the ethnographic study that I conducted about the experiences of Canadian free school students during school meetings (democratic activity during which students with teachers decide on the activities, operations and rules of the school). During this project, I attended 4 school meetings, spent a period of five weeks making observations in a free school and completed 17 interviews about these experiences. Based on this, I maintain that these meetings arose in a school that operated according to a consensus-based model and that students, while attending these meetings, experienced a combination of feelings that mostly included appreciation and concerns while being involved in decision-making processes. As well, I will contend that students, after having taken part in several school meetings, developed skills and attitudes associated to citizenship such as critical thinking and self-confidence. For conventional schools, this means that providing students with opportunities to take decisions democratically could help to foster such skills and attitudes.

Zur Studie

 

Summerhill: A follow-up study of its students.

Bernstein, E. (1968).
Journal of Humanistic
Psychology, 8
(1), 123-136.